καβάλα στη Harley
το ημερολόγιο ενός μοναχικού καβαλάρη
***ΠΡΟΣΟΧΗ***
Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι από τις 20 Δεκεμβρίου η υπηρεσία του Capital.gr
Capital Blogs θα αναστείλει τη λειτουργία της για τεχνικούς λόγους.
Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.
Λίγα λόγια για εμένα
Do bet against me !


Άλλα λόγια ν' αγαπιόμαστε
682 αναγνώστες
Κυριακή, 24 Φεβρουαρίου 2013
08:34

γενικώς.

Ποοολύ καλή μου φίλη,

Σου υποσχέθηκα ένα συγυρισματάκι στον Πλάτωνα. Θα το κάνω, παρ' ό,τι φαντάζει όλίγον σαν "ο κόσμος καίγεται και το ... χτενίζεται". Στην πραγματικότητα είναι απολύτως επίκαιρο. Πάντα κατά τη γνώμη μου. Εννοείται.

Υπάρχει ένα απλό πράγμα στη ζωή μας : τί δρόμο διαλέγουμε. Το αν τρέχουμε, αν προσέχουμε στις στροφές, αν θαυμάζουμε το τοπίο κ.λ.π. κ.λ.π. είναι - συγκριτικά - λεπτομέρειες. Είναι αυτό που λέει και ο μύθος του Ηρακλή με τον δρόμο της Αρετής και της Κακίας.

Σκέψου π.χ. να πηγαίνεις στο λιμάνι της καρντασούπολης να πάρεις το καράβι για Σκιάθο. Βλέπεις τον πολύ τον κόσμο να πηγαίνει στο ωραίο καράβι, μπαίνεις κι εσύ σαν καλό κορίτσι, και βρίσκεσαι φάτσα-μπάτσα με τη Λέσβο. Και τότε καταλαβαίνεις ότι το καράβι για Σκιάθο δεν το πήρες γιατί δεν είδες και πολύ κόσμο να πηγαίνει κατά 'κει. Λεπτομέρεια ότι το καράβι δεν ήταν και τόσο μεγάλο κ.λ.π.

 

Αντιλαμβάνεσαι - είμαι σίγουρος - πού το πάω. Ο Πλάτωνας είναι - υποτίθεται - φιλόσοφος. Και μεταφέρει την διδασκαλία του Σωκράτη. Όλοι δαύτοι είναι αυτό που λέει ο τίτλος αυτού του άρθρου, που είναι ζήτημα αν το διαβάσουν προσεκτικά 10-20 άτομα.

Ο λόγος ; Είναι με το σύνθημα του τίτλου. Βρίσκουν ένα άλλοθι στον Πλάτωνα και στην εθελοτυφλία.

Πρώτα απ' όλα φιλόσοφος είναι κάποιος που δεν είναι σοφός. Σοφός π.χ. ήταν ο Ηράκλειτος. Μπαμ και κάτω με δυό-τρεις λέξεις. Άντε με μία φράση. Τί διαφορά έχει η σοφία από τη φιλοσοφία ; Μην το ψάχνεις στα λεξικά - θα στο πω καραβίσια.

Η διαφορά είναι στην συνοπτικότητα σε συνδυασμό με την ορθότητα. Ο σοφός διατυπώνει μία διαπίστωση που σε "φωταγωγεί", σε οδηγεί να σκεφθείς εσύ το παρακάτω. "Τα πάντα ρει" - δεν τον χρειάζεσαι άλλο τον Ηράκλειτο.

"Πόλεμος πατήρ πάντων". Τέρμα μπάζες. Όταν σε βοηθάει ο άλλος να καταλάβεις τί συμβαίνει, έχεις όλο το περιθώριο να βρεις τα παρακάτω για τον εαυτό σου.

Αυτή είναι και η μεγάλη διαφορά των δασκάλων εν γένει : άλλοι σου λένε τί συμβαίνει και γιατί και άλλοι σου αρχίζουν την ψαλμωδία για το τί πρέπει να κάνεις. Οι μεν σε κινητοποιούν, οι δε σε ακινητοποιούν.

 

Ο Σωκράτης δεν ήταν σοφός. Γι' αυτό είχε την προστασία της κλάκας του. Σε μία εποχή που καθένας κρίνεται από το "πώς κουμπώνει το σακάκι του" - το 'πα καλά ; - κανείς δεν ασχολήθηκε ποτέ με τα ντεσού του περί ου. Π.χ. είχε τρεις γιούς και "δεν τους ξέρει ούτε η μάνα τους", πόσο μάλλον ο θυρωρός της πολυκατοικίας τους που έλεγε κι ο άλλος.

Χώρια η εθελοτυφλία για το για τί ακριβώς κατηγορήθηκε.

Αλλά και το "Εν οίδα ότι ουδέν οίδα" τί σου λέει ; Σοφός ; Μπούρδες. Μία ακόμη αρνητική σκέψη, βουρ για ακινητοποίηση, για ανημπόρια. Δεν ξέρω τίποτα λες, εδώ δεν ξέρει τίποτα ολόκληρος Σωκράτης.

Απ' την άλλη, σου λέει : "Γηράσκω αεί διδασκόμενος". Σωστό. Θετική διατύπωση της ίδιας πάνω-κάτω σκέψης. Το ποτήρι μισογεμάτο, όχι μισοάδειο όπως στο προηγούμενο.

Πώς βγάζεις άκρη με δαύτους ; Να το πάρει το ποτάμι : πλατωνική ειρωνεία. Δεν είναι κατηγορία από αντιπλατωνιστές, είναι must να το ξέρεις, αν θέλεις να λέγεσαι σοβαρός πλατωνιστής.

Να στο πω κι αλλιώς : από πλατωνιστές μπορείς να ακούσεις κάτι σαν "αν δεν υπήρχαν βλάκες, δεν θα υπήρχε πολιτισμός". Όχι σίιιγουρα, μπορείειει ...

 

Αν το πας και λίγο παρακάτω, μπορείς να διαπιστώσεις ότι όχι απλώς δεν ήταν σοφός, αλλά ούτε καν φιλόσοφος. Είναι φίλος της σοφίας, άρα και φιλόσοφος, κάποιος που αποκρύπτει την αλήθεια που έχει μπροστά στα μάτια του ; Χλωμόν.  Άλλη φορά.

Και το θέμα είναι ότι η κλάκα των Αθηναίων ... φιλοσόφων έχει ανακηρύξει τον Ηράκλειτο σε προσωκρατικό φιλόσοφο. Μιλάμε για αλητεία περιωπής.

 

Κατά τα άλλα, ελπίζω να μελέτησες χθες για την Ελληνική Αναγέννηση, την διακήρυξη και την αναπλαισίωση. Σήμερα το βράδυ έχει χοντρό θέμα για τη σειρά των καθημερινών παρουσιάσεων : "Να μιλήσουμε για την ταμπακέρα ;".

Το κομβικό πρόβλημα της Ελλάδας, οι σχέσεις των δύο φύλων. Κεντρικό θέμα του Όμηρου, μούγκα οι περί ων.

 

"Οι αντιξοότητες είναι ένας καθρέφτης που δείχνει τον πραγματικό μας εαυτό", λένε οι Κινέζοι. Και ξέρουν καλά τί κάνουν παροιμία τους. Μένει να δούμε τί θα δείξουν οι καθρέφτες μας στο αμέσως προσεχές διάστημα ...

Φιλιά <3

 

ε.

Το σχόλιό σας

Σχετικά με το blog
"Για τα παιδιά !"
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις